czwartek, 2 czerwca 2011

Pustynia Błędowska

Dziś na jednym z portali przeczytałem artykuł: „Odnowią Pustynię Błędowską. Wróci fatamorgana ?”
Otóż osobliwość jaką jest Pustynia Błędowska zaczęto zalesiać w latach 50. W którymś momencie zaprzestano tego procesu jednak drzewa rozsiewały się dalej. Skutkiem tego niezwykły jak na tą szerokość geograficzną obszar zamienił swój charakter. Kiedyś można było obserwować tu piaskowe burze, ruchome wydmy, fatamorgany. Teraz jest to spory piaszczysty obszar porastający coraz wyższymi drzewami i krzewami, czasami zobaczyć można większe płaszczyzny piasku. Pozostały jeszcze cenne rośliny o pustynnym charakterze, jest ich podobno kilkaset rodzajów.
Z artykułu dowiedziałem się, że zanim na obszarze polskiej pustynni będzie mógł działać ciężki sprzęt do oddrzewiania najpierw trzeba dokonać rozminowania terenu. Ta informacja mnie trochę zmroziła. Wiedziałem, że był tam poligon. Sam obserwowałem kiedyś z pobliskiego wzniesienia desant spadochroniarzy zrzucony o zachodzie słońca. Nie miałem jednak pojęcia, maszerując po pustyni Błędowskiej kilka lat temu, że na tym obszarze mogą być być obiekty tak niebezpieczne.
Moje zdjęcia z tamtej wyprawy.







4 komentarze:

  1. Witam!
    Dziękuję za podpowiedzi na portalu http://podajdalej.pl- dla MAMA; Wykonuje Pan piękne zdjęcia!Jesteśmy pod wrażeniem a zwłaszcza nasz najstarszy syn, który zaczął się interesować fotografią. Z przyjemnością tutaj będziemy zaglądać i w naszych planach wakacyjnych pomyślimy o Podlasiu...Pozdrawiamy serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawie to wygląda. Przyznam że zaciekawił mnie ten wpis i podane informacje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawie ukazane zostało to miejsce.

    OdpowiedzUsuń